Prepress is de fase tussen het ontwerpen en het maken van de drukvormen. Bij prepress wordt het digitaal ontwerp omgezet naar de specifieke druktechniek, zoals offset, diepdruk, flexo…
Tijdens de prepressfase houden we rekening met de technische mogelijkheden en de beperkingen van de gekozen druktechniek. Wat doen we precies? Kleuren omzetten naar het juiste kleurprofiel, trapping, optimaliseren van de barcode voor optimale leesbaarheid, een ‘Step & Repeat’ maken…
Bij ‘Step & Repeat’ plaatsen we de individuele verpakking onder en naast elkaar totdat de drukvorm optimaal gevuld is. Zo benutten we alle mogelijke ruimte.
Epsonproeven zijn bijna standaard geworden in onze sector. De naam komt van de Epsonprinter, een digitale printer die kleuren afdrukt op gekalibreerd wit papier en zo een getrouw mogelijke weergave maakt van de uiteindelijke bedrukking in flexo of diepdruk. Om deze simulatie te maken gebruikt de printer een mengeling van heel wat verschillende kleuren. Goed om weten: het blijft natuurlijk een simulatie. Wil je een nog realistischere kleurproef? Dan kunnen we dankzij de nieuwste technologieën ook kleurproeven op folie maken. Deze proef is iets duurder en de levertermijn is langer. Je kan erop rekenen dat we je tijdig zullen informeren als het nuttig is om te kiezen voor deze proef.
Dankzij de Rask Portal kan je eenvoudig met ons communiceren en heb je altijd een helder overzicht op de stand van zaken van jouw dossier. Je kan zelf een order opstarten door een aantal gegevens in te vullen en ons een eerste bestand te bezorgen. Daarna gaan wij aan de slag en bezorgen we je de herwerkte versie. Als er correcties nodig zijn, dan kunnen we ze online, in de Rask Portal, uitwisselen en bewaren. Na je akkoord maken we de drukvormen. In het online archief kan je steeds je dossiers raadplegen. Uiteraard zijn deze documenten streng beveiligd en afgeschermd voor derden.
Als je in flexo drukt en je maakt gebruik van flexo-drukplaten die op een cilinder worden gemonteerd, dan ontstaat er een opening tussen het begin en het einde van de drukplaat. Op deze illustratie kan je zien hoe deze opening zich vertaalt op een afgedrukte rol folie: (link toevoegen).
De opening kan per beeld of per omtrek aangebracht worden. Als we een folie met een druklengte van 130 mm drukken op een cilinderomtrek van 390 mm, kan je per 130 mm een opening aanbrengen, ofwel per 390 mm. Dat zie je op de eerste pagina van de bijlage.
Deze opening kunnen we ook dicht drukken, dat zie je op de tweede pagina.
We gebruiken in dit voorbeeld twee contrasterende kleuren om het te illustreren. Je kan ook een aparte fondkleur (wat in het voorbeeld blauw is) als PMS-kleur gebruiken en de kleur die je gebruikt om dicht te drukken (groen in het voorbeeld) opbouwen met CMYK. Let op, een PMS-kleur en een CMYK-opbouw zien er altijd een beetje anders uit en dat verschil zal je zien in de druk.
Een mock-up is een op schaal of op ware grootte gemaakt model van een ontwerp of product, dat tijdens de ontwerp- of productiefase gemaakt wordt. Een mock-up kan je gebruiken voor demonstraties, lessen, evaluaties of promoties. Bij beurzen en verkoopgesprekken komt een mock-up goed van pas om een product te presenteren.
Een verpakking is meestal opgebouwd uit verschillende kleuren die afzonderlijk worden aangebracht. Met trapping zorg je ervoor dat er geen witte randen tussen die verschillende kleuren verschijnen. Dat doen we door in het digitale bestand sommige kleuren iets breder te maken (enkele tienden van een millimeter), zodat er een kleine overlap tussen de kleuren bestaat. Zo sluiten de kleuren mooi aan en komt er geen wit element tevoorschijn.
Een registerverschil is een minimale afwijking in de diverse kleuren die moeten gedrukt worden. De drukker kan dit minimaliseren door de machine op de juiste manier in te stellen. Toch zijn minieme verschillen soms onvermijdelijk door rek van het substraat, tolerantie op de drukvormen, of nog andere redenen.
Een kleurprofiel is een digitaal bestand met daarin de kleureigenschappen van een bepaalde druktechniek (of zelfs specifieke machine of inkt) in combinatie met een specifiek substraat. Deze profielen maakt de drukkerij aan. Ze drukken eerst een speciale testvorm die nadien spectraal opgemeten wordt en vervolgens worden deze metingen met software omgezet tot een kleurprofiel.
Kleurprofielen worden nadien gebruikt om een betrouwbare kleurproef te maken die rekening houdt met de eigenschap van de combinatie druktechniek/substraat. Tijdens de prepressfase worden ze gebruikt om beelden om te zetten van het ene naar het andere profiel. Zo wordt ervoor gezorgd dat er zo min mogelijk kleurverschil is in de eindresultaten van diverse verpakkingen die met verschillende druktechnieken zijn geproduceerd.
We spreken van buitendruk of opdruk wanneer we effectief aan de buitenkant van de film drukken. Dat wil zeggen dat we eerst wit drukken (in het geval van transparante folie) en daar bovenop de kleuren. Dit is een prima drukvorm voor bijvoorbeeld omverpakkingen of verpakkingen waarbij de barrière-eigenschappen van de folie minder kritisch zijn. De inkt zit bij deze methode steeds aan de buitenkant van de verpakking, waardoor er geen contact is met de verpakte goederen. Een typisch neveneffect is dat de verpakking er iets minder blinkend uitziet, omdat inkt altijd ‘matter’ oogt dan de folie zelf.
Bij binnendruk of sandwichdruk drukken we aan de binnenzijde van de folie. Dit betekent dat we eerst de kleuren drukken om te eindigen met de witte kleur. Daarna lamineren we hier een tweede laag folie tegen met lijm. Deze drukmethode gebruiken we bij stukverpakkingen of verpakkingen waarbij met hoge barrières dient gewerkt te worden of wanneer er een stevig materiaal nodig is om bepaalde verpakkingsvormen te maken. Dit type van verpakking herken je aan de dikte en aan het blinkende uitzicht, omdat de inkt tussen twee lagen folie ingesloten is.
Pantone kleuren op proeven zijn alleen correct als aan deze voorwaarden is voldaan:
Er zijn twee specifieke gevallen waarbij er een extra controle moet gebeuren op de drukpers, evenals een simulatie. Die is nodig als je een percentage van de kleur wil gebruiken en als je de kleur wil overdrukken of mengen met andere kleuren.
Tot slot is er ook nog het fenomeen waarbij niet elke pantone kleur kan gedrukt worden zoals Pantone het weergeeft en voorschrijft. In dat geval kan de kleur wel correct zijn op de proef, maar is de kleur niet haalbaar in het drukproces, met een visuele mismatch als gevolg.